10-23-2016
|
#6
|


البارت الخامس عشر والاخير
كانت هايدي تقترب كثيرا من اسر و وضعت يده علي خصرها و قامت بإحتضانه
هايدي:بس انت بحبك جدا يا اسر سمعت هذا بتول و دخلت في هذه اللحظة و وجدت ذلك المشهد
اسر ابتعد سريعا عن هايدي
بتول بدموع:لا بجد براوفو يا اسر و انا الي افتكرتك اتغيرت بس هتفضل طول عمرك زي ما انت
كادت ان تمشي لكن امسكها اسر
قامت بتول بصفعه علي وجهه
بتول بعصبية ممزوجة بدموع:اياك تلمسني
ثم تركته و هرولت سريعا الي الخارج و دموعها مثل الشلالات
كاد ان يلحقها اسر لكن قامت هايدي بإمساكه
هايدي:انت ليا و بس
قام اسر بصفعها
اسر بعصبية:حسابنا بعدين يا هايدي
خرج اسر وراء بتول سريعا لكن لم يجدها
فأخذ سيارته و اتجه الي الفيلا
اما عند بتول في سيارتها كانت تقود بسرعة جنونية و قامت بمهاتفة سيف
بتول بدموع:سيف اوعدني مهما حصل اوعي تقول لي اسر اني حامل
سيف بصدمة لنبرة صوت بتول:ايه في ايه يا بتول
بتول:سيف و النبي يا سيف اسمع كلامي و بعدين هقولق كل حاجة و الله لو عملت الي قولتو لهكون اختك و لا تعرفني
سيف:ماشي خلاص اهدي و الله مش هقول لاسر حاجة
اتجهت بتول الي الفيلة لكن قامت بعمل حركة زكية حتي لا يستطيع اسر ان يعرف وجودها بالفلة ركنت سيارتها عند الباب الخلفي و صعدت من هناك لملمت اشيائها سريعا و تركت لاسر رسالة
نزلت بتول في استعجال و ذهبت الي سيارتها و تركت الفيلة بأكملها و اتجهت الي الغردقة حيث يوجد شاليه لعائلة بتول
وصل اسر الي الفيلة لكن قد فات الاوان
اخذ يبحث عنها في جميع ارجاء الفيلة لكن لمح الرسالة مما جعله في صدمة تامة
و كان مضمون الرسالة
انا بكرهك يا اسر و يا ريت تطلقني صحيح مدورش عليا عشان مش هتلاقيني
لاول مرة في حياة اسر تنزل دموعه
بتول وقفت في استراحة علي الطريق و قامت بمهاتفة سيف
سيف بقلق:بتول في ايه
قامت بتول بسرد كل ما حدث لسيف
بتول:سيف و رحمة بابا و ماما ما تقوله علي البيبي
سيف:طب انتي فين
بتول:معلش يا سيف انا لازم اقفل
سيف:بتول استني
لكن اغلقت بتول الهاتف و اشترت خط جديد لها
عند اسر ذهب الي بيت اهلها لم يجدها و وجد القفل علي الباب مثل اخر مرة تركو المنزل
ثم اتجه الي منزل سيف
قام اسر بالدق علي باب المنزل
فتح سيف و عندما وجد اسر اصبح الشر يتطاير من اعينه ثم قام بلكمه علي وجهه
اسر بهدوء:حقك بس انت المفروض تعرف الي حصل
سيف بعصبية:اه عارف انك مكنتش هتصونها و لا تحميها من اول مرة شوفتك فيها بس لما شفت فرحتها و لمعت عيونها حاولت اتقلم مع وضع انك جوزها و فوق كل ده تخونها
اسر: بص و الله ما حصل هايدي هي الي جات و رمت بلاها عليا و قام بسرد ما حدث
سيف بعصبية:المفروض بقي انى اصدقك بتول مشيت و مش عارف هي فين و لما سألتها قفلت و لما جيت اتصل قفلت الفون كله و ده ليه عشان انت متوصلهاش
صدم اسر لانه اعتقد انها عند سيف
خرج اسر من بيت سيف
و ظل يبحث عن بتول لكن دون فائدة رجع الي الفيلة و صعد الي غرفته هو و بتول و وجد تي شيرت من ملابسها اخذه و احتضنه ثم جلس يبكي حتي غط في نوم عميق
اما عن بطلتنا فوصلت الي الغردقة و تحديدا الشاليه
دخلت تذكرت لحظاتها من والديها ثم بكت علي فراق والديها و خيانتها من زوجها و هي الان تحمل طفل ليس ذنبه انه ابن ذلك الرجل
مسحت دموعها و قالت بنبرة قوية:انا مش هعيط عليه ابدا خليه يشبع بالست هانم بتاتعته
قامت بتول بتنظيم الشاليه ثم ارتدت ملابسها و خرجت لتشتري طعام و ملتزمات للشاليه
تمر الايام و اسر لا يجد اثر لبتول و بتول تشتاق كثيرا لاسر لكن عقلها دائما يذكرها بهذا المشهد
عند هايدي
كانت جالسة مع ريم
ريم:هايدي انتي ليكي علاقة بموضوع اسر و بتول
ضحكت هايدي بشدة
ريم بإستغراب: انا قلت ايه يضحك و بعدين انا عارفة انك ورا الموضوع و بأمارة اني سمعتك بتكلمي الراجل و قولتيله يراقبها كويس
هايدي قصت كل ما خططته لتدمير اسر و بتول
ريم بعصبية:انتي ازاي تعملي كده و كمان بعد ما عرفتي بخصوص البيبي
هايدي ببرود: so what اسر ده بتاعي انا و بس
ريم بزعيق:انتي بجد معندكيش دم انك تفرقي كده ما بينهم و علي فكرة انتي مش بتحبي اسر انتي بتحبي فلوسه مع انك غنية
هايدي:البحر يحب الزيادة يا بيبي
ريم:مفيش فايدة من الكلام معاكي
تركت ريم هايدي و حاولت البحث عن اسر لتخبره بخطة هايدي لكن لم تصل لعنوانه
تدهورت حالة اسر كثيرا لم يذهب الي الشركة لفترة طويلة و اصبحت ذقنه طويلة
كانت بتول تحدث سيف كل يوم لتطمأنه عليها و علي الطفل لكن لم تخبره بماكنها و كان سيف يحدثها عن معاناه و تعذيب اسر في غيابها
اشتاقت بتول كثيرا لاسر
قامت بمحادثته برقم جديد ليس رقمها القديم او الرقم التي تحدث به سيف
رن هاتف اسر برقم غريب
رد اسر بصوت متعب:الو
بتول:..............
اسر بتعب:الو
بتول:...........
لقد عرف اسر من نبرة تنفسها انها بتول
اسر بلهفة: بتول حبيبتي انا بحبك
بكت بتول ثم اغلقت الهاتف و قامت بكسر الشريحة
اما اسر حمد ربه انها بخير لكن ما اصعب الفراق
بكي اسر و بكت بتول كثيرا مرت ليلي صعبة علي بطلينا
تمر الايام و الشهور
مر اربعة اشهر
و حال اسر كما هو
و بتول بطنها التي بدأت يظهر عليها علامات الكبر
و في يوم كانت بتول تمشي علي البحر امام الشاليه و كانت ترتدي هذا
و ارتدت بلورو اسود و طرحة باللون الأصفر و كانت بطنها تظهر من هذا الفستان
كانت تتمشي لكن دون قصد اصطدمت بشخص
بتول:انت
رامي:ايوة ياختى
بتول: يا ابني متأكد كنت عايش طول عمرك في روما
ضحك رامي ثم رأي بطنها
رامى:شكلي مش انا ابنك لوحدك
بتول بحزن:اه في بيبي جديد جاي رامي بضيق:اومال فين اسر
بتول بدأت بالبكاء
رامي بخضة:في ايه يا بتول
قصت بتول كل شىء علي رامي
ربت رامي علي كتف بتول
رامي:بتول
بتول:نعم
رامي: انا بحبك من زمان و كنت جاي اخطبك بس انتي اتخطبتي لاسر و بعدين سفرت عشان كده و انا عندي استعداد اني اتجوزك بعد ما تطلقي و اربي ابنك علي انه ابني
بتول بصدمة:بتقول ايه
رامي:زي ما سمعتي كده
بتول:اسفة يا رامي انا عمرى ما شفتك غير اخ
بتول:اسفة يا رامي انا عمرى ما شفتك غير اخ و بس و بالرغم من الي عمله اسر الا انا لسه بحبه
رامي بحزن:يعني ده اخر كلام
بتول:اه يا رامي صحيح انت هنا ليه
رامي:كان عندي مؤتمر هنا فجيت اشقر علي الشاليه بتاعنا
ملحوظة اهل رامي كان لديهم شاليه بجانب اهل بتول
بتول:اها رامي اوعدني انك مش هتقول لحد علي مكاني او حتي تقول لاسر اني حامل
رامي:اوعدك بس بشرط
بتول: شرط ايه
رامي:انك هتبقي مسؤلة مني حتي معاد الولادة
بتول:بس
قاطعها رامي بحزم:مفيش اخ بيسيب اخته لوحدها
بتول بإبتسامة:ربنا يخليك ليا يا احلي اخ
مر اسبوعين و رامي مهتم ببتول و اسر بدأ بالنزول الي الشركة لكن اصبح عصبي جدا من اتفه الاسباب ما زالت ذقنه طويلة و اصبح قليل الكلام
في احد الايام اتصل سيف ببتول
سيف:تولا عاملة ايه
بتول: الحمد الله يا سيفو
سيف:و البيبي عامل ايه
بتول بضحك:مش مبطل لعب كرة جوا
سيف:ههههههه ربنا يخليهولك بقولك
بتول:نعم
سيف:انا و ندي فرحنا بعد بكرة و لازم تيجي
بتول بحزن:مش هينفع يا سيف انت عارف
سيف: والله لو ما جيتي انتي لا اختي و لا اعرفك
بتول:بس
قاطعها سيف:بتول هتيجي و خلاص
بتول بإستلام:امري لي الله
اقفل سيف مع بتول
و خرجت بتول الي البحر لتشم الهواء و لمحها رامي و ذهب لها
رامي:مالك يا بتول
قصت بتول المكالمة علي رامي
رامي:حقه يا بتول انتي اخته فبل كا تكوني بنت عمه و مراته دي صاحبتك
بتول:بس انا مش عايزة اشوف اسر رامي:متخفيش انا معاكي
بتول:شكرا يا رامي مش عارفة اقولك ايه
رامي بإبتسامة:مفيش شكر ما بين الاخوات
جهزت بتول حقيبتها للسفر و سافرت هي و رامي
مكثت بتول في فندق
في يوم الفرح
قرر اسر انا يذهب يمكن ان يري بتول
في الفندق كانت بتول تضع لمساتهة الاخيرة حيث كانت ترتدي هذا
و ارتدت بدي و طرحة بالوان الفستان كان الفستان يداري جزء كبير من بطنها المنتفخ و وضعت قليلا من مساحيق التجميل حتي تداري اجهاد عينها فكانت مثل الاميرة
ذهبت هي و رامي الي الفرح دخلت و عانقت سيف و ندي و باركت لهم
و ذهبت هي و رامي و وجلسه علي طاولة بعيدا الي حدا ما
وصل اسر و ظل يبحث بعينه عنها و ها هو وجدها و لكن ليس وحدها بل و معها رامي
ذهب اسر اليها سريعا
اسر بدموع: بتول وحشتيني يا حبيبتي
كادت بتول ان تجري الي احضانه و تقول انها اشتاقت له كثيرا لكن عقلها منعها
بتول ببرود:اهلا
اسر بضيق حينما لمح رامي بجانبها:ايه ده مش قلتلك متقفيش معاه
بتول ببرود:رامي هيبقي جوزي بعد ما نتطلق يا استاذ اسر
لكزت بتول رجل رامي دون انا يلمحها اسر ففهم رامي انها تمثل
رامي:اتفضل يا حضرت بعيد بقي
قام اسر بلكمه في وجهه
و سحب بتول بقوة من يدها
بتول:سبني يا اسر
اسر: لا
ظلت بتول تضرب بيدها الصغيرة و تحاول الهرب منه لكن اسر كان قد جهز كل شىء حيث انه اخرج منديل به مخدر من جيبه و وضعه علي انف بتول ثم حملها و وضعها في سيارته و اتجه الي الفيلة حينما وصل اغلق جميع مخارج و مداخل الفيلة حتي لا تهرب
وضع اسر بتول علي الفراش
ثم جلس بجانباها يتأملها حتي غط في نوم عميق
بعد عدة سعات بدأت بتول بتململ في الفراش ثم افاقت و وجدت اسر بجانبها
ثم صرخت صرخة مدوية هزت جميع اركان الفيلة
بتول بصريخ:عاااااااااا انت عملت فيا ايه يا حيوان
انتفض اسر من نومه
اسر:في حد يصحي حد كده
بتول:انا عايزة امشي من هنا
اسر:لا مش هتمشي غير لما تعرفي الحقيقة
بتول:عارفة كويس انك زبالة و واطي و خنتني
اسر بعصبية:لا بقي و انا هجيبلك الدليل
ثم اردف قائلا خشي يا ريم
دلفت ريم الي الداخل
ريم:بصي يا بتول اسر برىء و انا هقولك علي كل حاجة و كمان اسر لسه عارف النهاردة مني
فلاش باك
عندما كان اسر يركن السيارة امام القاعة و وجدته ريم
ريم:ازيك يا اسر
اسر:تمام و انتي يا ريم
ريم:تمام هاااااه رجعت انت و بتول
اسر: للاسف لا يمكن الاقيها جوة
ريم:انا عندي دليل انك برائتك
اسر:قولي يا ريم بسرعة
قصت ريم كا ما دار بينها هي و هايدي
اسر بعصبية:يا بنت ال********
ريم:اهدي يا اسر و انا هستناك عشان تجيب بتول و هنقولها
اسر:تمام
باك
بتول بدموع:يعني انا ظلمتك
قام اسر بإحتضانها
اسر:تعالي يا حبيبتي نفتح صفحة جديدة
ثم قان بتقبيلها من جبينها
خرجت ريم من الغرفة بل من الفلة بأكملها حتي تعطيهم خصوصية
اسر:بتول صحيح انتي تقلتي اوي لا و ايه عندك انتفاخ ابن لزينة و لا كأنك ضرية حلة محشي لا و ايه كرنب
بتول بضحك:بس ده احلي انتفاخ يا حبيبي
اسر:ازاي مش فاهم يعني
بتول: يعني جوة في حد يخصنا
اسر بغباء:ايه ده انتي اكلتي حد من الي نعرفهم
بتول بنفاذ صبر:يعني بعد خمس شهور في ضيف هيشرف
اسر اتسعت عيناه من الصدمة:بجد يعني انا هبقي بابا
بتول: اه يا حبيبي
احتضن اسر بتول
اسر:مقولتليش ليه
بتول:كنت هقولك يوم بتاع الشركة بس
قاطعها اسر:عايزين ننسي كل حاجة و نبدأ من جديد
بتول:ماشي يا حبيبي
اسر:انا بحبك اوي
بتول:و انا بموت فيك
بعد مرور خمسة اشهر
صرخن بتول و قامت من نومها:عاااااا الحقني يا اسر بولد
اسر بنوم:لا لا لا ده تلاقيه بيلعب
بتول بصراخ:قوم يا غبي بولد
انتفض اسر و حمل بتول و اتجه الي السيارة و ذهب الي المستشفي
ثم سمع صراخ طفل
الممرضة:مبروك جالك بنت زي القمر
حملها اسر و كبر في اذنها
و دخل الي بتول
اسر:مبروك يا اخلي ماما
بتول:الله يبارك فيك يا احلي بابا صحيح هنسميها ايه
اسر:حياة عشان تكون هي حياة اسر
بتول بزعل طفولي:طب ما دام هي حياة اسر انا ابقي ايه
اسر:انتي عمرو روح و قلب اسر
انتهت هذه اللقطات السعيدة بحب اسر و بتول و ولادة حياة
بالنسبة لرامي فهو الان احب ريم و تزوجها اما سيف فندي الان حامل و في خمس شهور اما هايدي فاهلها غصبو عليها بالزواج من رجل في الخمسون من عمره اما احمد فتزوج هدير اخت اسر
النهاية
|
|
|
|